Cukorbetegként Skóciában
2018. április 27. írta: Danielle92

Cukorbetegként Skóciában

Tudnivalók az orvosi ellátással kapcsolatban

Miután a Ni számot elintézte az ember, a második legfontosabb dolog, hogy bejelentkezzen a háziorvoshoz, vagy GP-hez. Ez különösen fontos, ha állandó gyógyszerekre van szükségünk, jelen esetemben inzulinra. Fontosnak tartom, hogy a Skóciába érkező cukorbetegek tájékoztatva legyenek, hiszen ez az életben maradásunk feltétele. Lássuk hát lépésről lépésre a teendőket!

Sajnos, mikor mi neki álltunk az információk begyűjtésére, ezzel kapcsolatban szinte semmi információt nem találtunk. Kint létünk alatt még nem is találkoztam más magyar cukorbeteggel. De először is nézzük meg általánosságban a háziorvoshoz való bejelentkezést. 

GP (General Practise)

Mint otthon, Glasgow-ban is körzetekre van osztva a betegellátás. Fel kell keresni a körzetünkhöz tartozó háziorvosi rendelőt, és benyújtani a regisztrációs formát. Ezt mi már előre kinyomtattuk otthon, így itt csak le kellett adni. De ha bemegy az ember az orvoshoz, ott is kérhet ilyen regisztrációs lapot, amit hazavihet, és kitöltve visszaviszi. Mi ezzel spóroltunk egy gyaloglást. :) 

Mikor leadjuk a papírt a recepción - itt még elkérik az útleveled, és valami igazolást, hogy az adott címen laksz (proof of address) -, adnak egy időpontot kb. 1 héten belül, amiről sms-ben küldenek is egy emlékeztetőt, és egy telefonszámot, hogy lemond, ha valami közbejönne. Amikor találkozol az ápolóval, aki elvégez pár szűrővizsgálatot (súly, magasság, vérnyomás, vizelet), megkérdezi, szedsz-e valamilyen gyógyszert, volt-e műtéted, stb., s kb. innentől kezdve regisztrálva vagy. Ez az egész regisztrálás 2-3 hetet is igénybe vehet, ha nem tudnak hamar időpontot adni, vagy további megbeszéléseket igényel az eseted, mint nálam.

Mit tegyen egy cukorbeteg?

Bár a cukorbetegeket ragadom itt ki, nagyjából más állandó gyógyszert használó betegek esetében is hasonló problémákba ütközhetnek, mint én. Pár fontos dolgot kiragadnék itt az elején.

1. Legyen elegendő inzulinod, mielőtt kijössz!  Még Magyarországon írass fel minél több gyógyszert, inzulint, ez jelenleg fél éves adag lehet, én ennyivel jöttem ki. Lehet, először soknak hangzik, de inkább legyen, mint hogy itt derüljön ki a baj.

2. Térképezd fel, hogy az adott országban kaphatóak-e az inzulinjaid!  Érdemes már azzal a tudattal kijönni, hogy az általad használt inzulinok elérhetőek ott is. Erre több lehetőségem is adódott. Először is a facebook. Kezdetben kint élő cukorbetegekkel vettem fel a kapcsolatot különböző cukorbeteg csoportokban. Itt csak egy baj volt, Skóciában élővel nem találkoztam, de már az angliai magyar cukorbetegek is nagy segítségemre voltak indulásnál. A következő lépés a skóciai csoportokba való belépés, és tájékozódás. Be kell vallanom, itt sem tudtak pontos válaszokat adni. A harmadik lépésben rákerestem az NHS Scotland-re, és a hivatalos oldalakon tájékozódtam. Itt azért kellett az angol tudás is, de aki annyira nem ért angolul, annak ott a google. :) Íme pár hasznos oldal:

 

3. Jelentkezz be a GP-hez!  A bejelentkezés módja ugyanúgy zajlik, mint ahogy fentebb már leírtam, azzal a különbséggel, hogy külön ki kell térni a cukorbetegségedre. Vidd magaddal az inzulinjaid, legjobb, ha a betegtájékoztatót is magadnál tartod. Érdemes a zárójelentéseidet, orvosi papírjaidat lefordíttatni, hogy megkönnyítse a dolgodat. Én megmutattam neki a magyar papírokat, elmagyaráztam neki egy-két dolgot, az eredményeket viszont fordítás nélkül is le tudja olvasni. Mutasd be a vércukormérődet, de azt előre mondom, kint valószínűleg kapsz egy újat, ingyen. És itt fontos rész következik: Skóciában az inzulin, a tesztcsík, és az ehhez szükséges tűk ingyenesen kiválthatóak a gyógyszertárakban. Ez azért nagyon nagy pozitívum az országban, egyébként egész UK területén ez van érvényben. Miután az ápolónál megvolt az állapotfelmérés - nálam vért is vettek a cukrom miatt -, időpontot kell kérni az orvoshoz. Nála el kell mondani, hogy cukorbeteg vagy, és valószínűleg tovább fog küldeni a cukorgondozóba. Nekem rá egy hétre megérkezett a diabetológiára szóló beutalóm is, arról egyelőre nem tudok beszámolni, mert június elején kell mennem a Queen Elizabeth Egyetemi Kórházba, a Diabétesz központba. 

4. Menj el a diabétesz szakrendelésre!  

Pár szót az inzulinpumpáról

Bár én nem használok inzulinpumpát, mégis utánajártam egy-két dolognak. Érdemes itt is kiemelni, hogy az inzulinpumpa ingyenes, de Skóciában nehezebben juthat hozzá az ember, mint Angliában. Egyébként ha valaki szeretné megvenni, kb. 200.000 Ft körül van itt is, mint Magyarországon. (Magyarországon a támogatással együtt még 200 e Ft-ot kell rákölteni saját zsebből...) Aki bővebb információt szeretne a témával kapcsolatban, annak a következő linket ajánlom:

Gyógyszerkiváltás

Receptet fel lehet íratni telefonon keresztül, vagy interneten. Ezt a részét még nem próbáltam, de míg teljesen nem regisztráltak be, és nincs meg az NHS számod, addig nem is lehet. A későbbiekben azonban hasznos, és időt is nyerhetünk vele. 

A gyógyszertárban a gyógyszerkiadás ugyanúgy történik, mint Magyarországon kivéve, ha meg kell rendelni, ilyenkor 1-2 napra rá érkezik meg. Mikor érte mész, mondod a nevedet, de mielőtt átadnák, leellenőrzik, hogy tényleg te vagy-e. Nekem el kellett mondanom a címemet, és itt fontos az irányítószám is. 

Repülés cukorbetegként

Érdemes erről is pár szót említeni, hiszen aki először repül, és valamilyen gyógyszert, inzulint akar a gépre felvinni, nem árt, ha tisztában van egy-két dologgal. 

  1. Szerezz be egy igazolást a rendszeresen használt gyógyszereidről, amit ide kattintva tudsz elérni. Ezt a szakorvosoddal kitölteted, aláíratod.  
  2. A folyadékokat, így az inzulint is egy műanyag zacskóban kell szállítani. (Dm-ben könnyen be lehet szerezni pár száz forintért.) Én két ilyen zacskót vittem fel, az átvizsgáláson előre szóltam, hogy inzulin van nálam, nem volt belőle probléma. 
  3. Fontos azzal is tisztában lenni, hogy a repülőn nem tudják hűteni az inzulint, erre nem árt odafigyelni. Bár azt a pár órát kibírja, vagy vigyünk hűtőtáskát. 
  4. A gyógyszereket csak és kizárólag kézipoggyászban, az utastérben szállítsuk, hiszen a csomagtérben könnyen megfagyhat, megsérülhet... elveszhet. 

 

Remélem, sok külföldre, különösen Skóciába készülő cukorbetegen tudtam ezzel segíteni, de ha további kérdéseitek lennének, nyugodtan írjátok meg kommentben! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://hunhighlanders.blog.hu/api/trackback/id/tr613822016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása